انتظار حل تمام مشکلات را به کمک طرح پژوهشی نداریم
وی بیان کرد: برخی ها فکر می کنند که طرح پژوهشی باید تمام مشکلات را حل کند، در صورتی که چنین انتظاری از طرح پژوهشی نداریم و خروجی آن شاید یک بند از آئین نامه ارتقا و ترفیع و قانون بورس و مالیات شود تا باعث حل مسائل شوند.
تدوین دستور العمل آموزش مهارت محور توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
دکتر زلفی گل با بیان اینکه تدوین دستور العمل آموزش مهارت محور را برای موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در نظر گرفته ایم، تاکید کرد: منتظر تصویب این طرح در هیئت دولت هستیم. در حال حاضر با این مشکل مواجه هستیم که میدان عمل تناسبی با رشته های تحصیلی دانشجویان جهت کسب تجربه ندارد. برای مثال، وزارت نفت و پتروشیمی به سختی دانشجوی رشته نفت را آن هم با برخی محدودیت ها می پذیرد.
وزیر علوم با بیان اینکه باید برای فرستادن دانشجو جهت فعالیت در صنایع خصوصی از وضعیت خوابگاه و تغذیه و رفت و آمد و فرهنگ آن موسسه و ارگان اطمینان حاصل کنیم؛ تاکید کرد: چه امتیازی دهیم که برای کارورزی دانشجوی ما را بپذیرند؟ آموزش مهارت محور عزمی فرابخشی لازم دارد و تنها مختص وزارت علوم نیست. برای مثال، دانشگاه فرهنگیان جهت تربیت دانشجو معلم کلاس و آزمایشگاه مختص به خود را دارد و بیمارستان های وزارت بهداشت هم دست خودش است، اما در وزارت علوم چنین نیست.
دکتر زلفی گل افزود: دستور العملی مشخص جهت کارورزی دانشجویان در سایرنهادها و ارگان ها جهت کسب تجربه مثل وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی، جهادکشاورزی، نفت، فرودگاه ها، راه و ترابری باید دیده شود و تدوین آن زمان می برد و موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی باید بداند که چه وظیفه سنگینی بر عهده دارد و وزارت علوم هم در مقابل متناسب با این وظایف حمایت های لازم را در دستور کار دارد.وزیر علوم بیان کرد: هر قانونی که در وزارت علوم تصویب می شود باید از مسیر موسسه پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور عبور کند تا با حساب و کتاب باشد.
زلفی گل همچنین با اشاره به تدوین فرم ازما (ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی) توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی بر بسط و گسترش این ایده در سطح دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی تاکید کرد و افزود: باید نوع نگاه استادان رشته های علوم انسانی کاربردی تر شود زیرا در رشته علوم انسانی پس از انجام تحقیقات پژوهشی باید جزو بند آئین نامه و مقررات به حساب آید که در حال حاضر اینگونه نیست. وزیرعلوم اضافه کرد: خروجی طرح پژوهشی باید به بند دستور العمل اجرایی تبدیل شود.