پیام خود را بنویسید
 

وزیر علوم: آموزش مهارت محور عزمی فرابخشی لازم دارد/ تاکید بر گسترش ایده ازما

 | تاریخ ارسال: 1402/4/17 | 

وزیر علوم گفت: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی مغز متفکر وزارت علوم است و هر تصمیم و آئین نامه ای باید از مسیر موسسه عبور کند.

 

به گزارش روابط عمومی موسسه ، آئین تقدیر از دست اندرکاران کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور با حضور دکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر علی باقر طاهری نیا دبیر کنگره و رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، دبیران نشست های هجده گانه تخصصی، اعضای موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و برخی دست اندرکاران این کنگره در سالن شهدای جهاد علمی وزات علوم برگزار شد.
دکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تقدیر و تشکر از زحمات دست اندرکاران کنگره گفت: عید قربان و عید غدیر خم را تبریک عرض می کنم و امیدوارم خداوند عنایت فرمایند تا قدر ولایت را بدانیم و مسیر ولایت مولای متقیان، حضرت علی (ع) را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم.
وی افزود: علت اینکه در زمان اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی را نمایان کردم این بود که از قبل با موسسه آشنا بودم و برخی از استادان از جمله استاد ذاکر صالحی را می شناختم و تالیفاتشان به خصوص در زمینه نخبگان را مطالعه کرده بودم.

موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی مغز متفکر آموزش عالی کشور در وزارت علوم است
دکتر زلفی گل تصریح کرد: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی مغز متفکر آموزش عالی کشور در وزارت علوم است، به همین دارای جایگاه خاصی است وبنده با استاد طاهری نیا همکاری بیش از ۲۵ سال داریم و با وجود اینکه موسسه مکان مهمی است، اما ظرفیت مدیریتی ایشان بسیار توانمندتر است و این موضوع برای موسسه فرصت بی‌نظیر است تا مسیر رشد، ارتقا و افزایش وجاهت خود را به جد با حضور استاد طاهری نیا پیگیری کند.
وزیر علوم ادامه داد: تعامل دکتر طاهری نیا با ستاد وزارت علوم بسیار خوب است و ایشان عضو شورای معاونان هستند که بسیار قابل پسند است. در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی فعالیت های خوبی انجام شده است و برخی مشکلات کهنه و کور آموزش عالی نمایان و به مسائل روز و تحقیقات علمی استادان تبدیل شده است که در این زمینه فعالیت های خوبی انجام شده که جای تقدیر دارد.
دکتر زلفی گل اضافه کرد: انتظار بیشتری از فعالیت موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی داریم؛ چرا که وقتی طرح پژوهشی و کار علمی و کنگره ای انجام می شود باید پایان آن هم راه رسیدن به هدف و آموزش مهارتی را با تعیین قوانین و مقررات و آئین نامه مربوطه مشخص کند.

 

انتظار حل تمام مشکلات را به کمک طرح پژوهشی نداریم
وی بیان کرد: برخی ها فکر می کنند که طرح پژوهشی باید تمام مشکلات را حل کند، در صورتی که چنین انتظاری از طرح پژوهشی نداریم و خروجی آن شاید یک بند از آئین نامه ارتقا و ترفیع و قانون بورس و مالیات شود تا باعث حل مسائل شوند.

 


تدوین دستور العمل آموزش مهارت محور توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
دکتر زلفی گل با بیان اینکه تدوین دستور العمل آموزش مهارت محور را برای موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در نظر گرفته ایم، تاکید کرد: منتظر تصویب این طرح در هیئت دولت هستیم. در حال حاضر با این مشکل مواجه هستیم که میدان عمل تناسبی با رشته های تحصیلی دانشجویان جهت کسب تجربه ندارد. برای مثال، وزارت نفت و پتروشیمی به سختی دانشجوی رشته نفت را آن هم با برخی محدودیت ها می پذیرد.
وزیر علوم با بیان اینکه باید برای فرستادن دانشجو جهت فعالیت در صنایع خصوصی از وضعیت خوابگاه و تغذیه و رفت و آمد و فرهنگ آن موسسه و ارگان اطمینان حاصل کنیم؛ تاکید کرد: چه امتیازی دهیم که برای کارورزی دانشجوی ما را بپذیرند؟ آموزش مهارت محور عزمی فرابخشی لازم دارد و تنها مختص وزارت علوم نیست. برای مثال، دانشگاه فرهنگیان جهت تربیت دانشجو معلم کلاس و آزمایشگاه مختص به خود را دارد و بیمارستان های وزارت بهداشت هم دست خودش است، اما در وزارت علوم چنین نیست.
دکتر زلفی گل افزود: دستور العملی مشخص جهت کارورزی دانشجویان در سایرنهادها و ارگان ها جهت کسب تجربه مثل وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی، جهادکشاورزی، نفت، فرودگاه ها، راه و ترابری باید دیده شود و تدوین آن زمان می برد و موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی باید بداند که چه وظیفه سنگینی بر عهده دارد و وزارت علوم هم در مقابل متناسب با این وظایف حمایت های لازم را در دستور کار دارد.وزیر علوم بیان کرد: هر قانونی که در وزارت علوم تصویب می شود باید از مسیر موسسه پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور عبور کند تا با حساب و کتاب باشد‌.

تاکید بر گسترش ایده ازما

زلفی گل همچنین با اشاره به تدوین فرم ازما (ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی) توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی بر بسط و گسترش این ایده در سطح دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی تاکید کرد و افزود: باید نوع نگاه استادان رشته های علوم انسانی کاربردی تر شود زیرا در رشته علوم انسانی پس از انجام تحقیقات پژوهشی باید جزو بند آئین نامه و مقررات به حساب آید که در حال حاضر اینگونه نیست. وزیرعلوم اضافه کرد: خروجی طرح پژوهشی باید به بند دستور العمل اجرایی تبدیل شود.
 



کلیدواژه ها: ازما | کنگره آموزش عالی هدفمند | محمد علی زلفی گل | مهارتی و نیاز محور | علی باقر طاهری نیا |